articles

Úvod 2009/2010 Environmentální kurz
Environmentální kurz

V týdnu od 19. - 23. 10. 2009 se třída 2.B zúčastnila kurzu environmentální výchovy v Horním Maršově – v centru Sever.

Zde jsou jejich postřehy

1. den – pokoj TRUCOVNA:
„Cesta do hor trvala 4 hodiny. Každý pokoj měl svůj název! Když jsme se ubytovali, sešli jsme se v klubovně a hráli jsme seznamovací hry. Pak jsme se přemístili ven před budovu a hry pokračovaly. Po 2 hodinách jsme se celí promrzlí vrátili, převlékli se a vyrazili na večeři. Museli jsme jít asi 10 minut pěšky. Všichni byli hladoví a po náročném dni se těšili na teplou večeři. Přišlo však velké zklamání. Jídlo bylo mastné a studené! Naštvaní (a skoro hladoví) jsme se vrátili zpět. Večer byl zajímavý program – střetávání kultur. Po programu nás čekalo další nepříjemné překvapení – netekla teplá voda!“

2. den – pokoj TUNEL:
„Dopoledne jsme hráli hru na „rybářské společnosti“. Jako ekonomové jsme si hru užívali. Avšak v důsledku toho, že všichni nakupovali lodě, došlo k úplnému vylovení ryb a nakonec došlo ke krachu všech společností! Způsobili jsme ekologickou katastrofu. V poledne byl opět studený oběd. Odpoledne jsme šli k Lysečinskému potoku, kde jsme lovili mikroorganismy. Zkoumali jsme je pod lupou a určovali jejich názvy. Večerní program byl velmi emotivní – povídali jsme si o vyhynulých zvířatech. Tekla teplá voda a někteří se vykoupali.

3. den – pokoj DEPO:
„Hned po snídani jsme hráli hru „ na rovné příležitosti“. Nakonec jsme ale zjistili, že ne všichni na světě mají stejné podmínky k životu. Zadané úkoly nás nutily smlouvat, vyjednávat, prodávat a nakupovat – ale hlavně spolupracovat. Po konečně teplém obědě jsme se vypravili do Pece pod Sněžkou. Bylo nádherné počasí, svítilo sluníčko a celý výlet se vydařil. Byli jsme mile překvapeni. Horskou túru do Obřího dolu jsme si všichni opravdu užili. Večer jsme shlédli video „ Za slony do Keni“. Autorem byl RNDr. Rybář, který film sám natočil a komentoval. Dozvěděli jsme se mnoho nových informací. Večerka se taky vydařila a celý den byl báječný!“

4. den – pokoj HILTON:
„V 8:00 byla opět snídaně. Poté následovala diskuse na téma nutnosti třídění odpadu – téma velmi důležité. Zjistili jsme ale, že mnozí z nás odpad netřídí. Po dobrém obědě jsme odpoledne vyrazili na putování po Horním Maršově. Vrátili jsme se do doby dávno minulé a postupně jsme se vraceli do současnosti. Dozvěděli jsme se zajímavosti z historie Krkonoš, navštívili jsme zdejší biofarmu, kde jsme si vyzkoušeli jak podojit kozu, pak jsme byli na faře – kde je středisko starých řemesel a my si mohli vyzkoušet tkaní lnu, filcování, … Za splněné úkoly jsme dostávali „zlaťáky“, všichni se snažili. Odpoledne bylo opravdu náročné. Večer jsme vyhodnotili výsledky soutěže. Každá skupina si připravila pro naše lektory a vyučující malou divadelní scénku. Tématicky se vše týkalo hor a ekologie. Večer se všem opravdu líbil.“

5. den – zhodnotila Verča Jezberová:
„Je 7 hodin ráno a nám začíná poslední den kurzu. Ano, uteklo to jako voda, je tu pátek a nás čeká balení, úklid a loučení. Po snídani jsme v klubovně hodnotili celý pobyt – většinou velice kladně. Ke kladům patřily hry, túra a nové poznatky. Záporem bylo studené jídlo a studená voda na začátku pobytu. Přijel autobus, my jsme nastoupili. Sledujeme rychle ubíhající krajinu, odpočítáváme kilometry, které nás dělí od našich domovů. Krkonoše – někdy zase nashledanou !“